Конкурентни Предимства: Детерминанта Свързани и поддържащи производства

Това са национални производства , които са свързани по между си и притежават висока международна конкурентност.
                Според М.Портър отраслите в стопанството на всяка страна могат да се отнесат към една от трите групи:
                Първа група – отрасли, произвеждащи суровини, материали, полуфабрикати, капиталови блага;
                Втора група – отрасли произвеждащи предмети за потребление /облекло, храни, стоки за бита и пр./;
                Трета група – към нея се отнасят допълващите отрасли като транспорт, телекомуникации, които осъществяват връзката между отделните отрасли и производства.
                Посочените три групи отрасли-доставчици съдействат за възникване на предимства в други отрасли на националната промишленост по няколко канала:
                ·Осигуряват ефективен и бърз достъп до скъпи ресурси.
                ·Улесняват координацията на доставчиците на вътрешния пазар.
                ·Улесняват усвояването на нововъведенията в националните отрасли потребители.
                                                 Клъстърите
                Те осигуряват конкурентни предимства в три направления:
                ·увеличават производителността на фирмите и предприятията в страната.
                ·повишават възможностите за иновации, а от там и на възможностите за растеж на производителността. Възможностите за иновации по-лесно се възприемат в рамките на клъстърите, които от своя страна разполагат и с повече активи, умения и капитал, за да ги реализират.
                ·стимулират появата на нови фирми и с това клъстерът се разширява.
                                                Детерминанта “Фирмена стратегия,                               структура и съперничество между                                                               националните фирми”
                                В тази детерминанта намират израз специфичната национална и отраслова среда, в която местните фирми се създават, организират и управляват, както и характерът и интензивността на междуфирмената конкуренция на вътрешния пазар. Важно значение тук имат:
                                ¨Високата мотивация на изпълнителския и управленски персонал на фирмите. Отделните страни постигат успех при международната конкуренция в онези отрасли, при които сполучливо се съчетават целите и мотивацията на персонала с източниците на конкурентноспособност;
                Разработването на специални фирмени стратегии по отношение на използването на ресурсите, разходите и цените, инвестициите, качеството на продукцията, иновациите и технологиите.
                Историческият опит показва, че страните постигат успех на международния пазар в онези отрасли където разработените стратегии се съгласуват с източниците на конкурентноспособност.
                ¨Конкуренцията между фирмите на вътрешния национален пазар. Тя е съществена предпоставка за придобиване и поддържане на международната им конкурентноспособност в даден отрасъл. Изследването, проведено от М.Портър и неговия екип в десет високоразвити страни, потвърждава правилото, според което в страната, завоювала водещи международни позиции в определен отрасъл, винаги се конкурират значителен брой местни фирми.
               
                Обратно, завоюването на силни конкурентни позиции на световния пазар от компании, които не са имали сериозна “домашна” конкуренция, е по-скоро изключение от общото правило.
                Случайните събития - допълнителна детерминанта
                Те имат определена роля в историята на успешно конкуриращите се отрасли в дадена страна.Към тях се отнасят:
                ·резките промени в равнището на цените на ресурсите на международните пазари;
                ·значителните изменения на световните финансови пазари или във валутните курсове;
                ·политически решения на чуждестранните правителства;
                ·природните бедствия;
                ·войните.

Няма коментари: