Търговията
на дребно е един от най-динамично развиващи се сектори на сферата на
обръщението и на националната икономика. Тя се характеризира с бурно навлизане
на чуждестранните търговски вериги на българския пазар, повишаване на степента
на концентрация на капитала, ускоряване на процесите на сливания и
придобивания, бързо развитие на електронната търговия. Всичко това води до
ожесточаване на конкурентната борба в търговията на дребно в страната. Като
цяло тя се характеризира с ниски бариери за влизане и излизане от отрасъла, със
силно изразен фрагментарен характер, с ниска норма на печалбата. В условията
на финансова криза рязко се изостря ценовата война между търговските формати,
която допълнително се изостря с бързото навлизане на дискаунтерите. Тенденцията
ще продължи и в бъдеще поради все още ниското равнище на концентрация на
капитала. Например, в търговията с бързо оборотни стоки, която привлича
най-голяма част от потребителското търсене, първите четири фирми с най-голям
обем на продажбите през 2009 г (Билла България ООД, ТВ Фантастико, „Пикадили
(респ. Делта Макси) и ЦБА България заемат едва 18% от продажбите в страната.1
За
да успеят в условията на жестоката конкурентна среда, както големите, така и
малките фирми в търговията на дребно, са икономически принудени не само да
постигат, но и да поддържат висока конкурентоспособност. Фирмите, които не
отговорят на това изискване ще бъдат принудени да се оттеглят от пазара (т.е.
ще фалират, ще бъдат погълнати от други компании или ще бъдат принудени да се
слеят с тях), или да се включат в мрежата на по-големите и по-мощни български и
чуждестранни търговски компании.
За
да се характеризира конкурентоспособността на търговската фирма, е необходимо да се внесе
уточнение в понятието фирмена конкурентоспособност. Проведеното проучване показва
нееднозначност в неговата същност и съдържание в специализираната литература.
Най често фирмената конкурентоспособност се свързва с конкурентоспособността на
стоките и услугите, които фирмата предлага. Счита се, че ако стоките са
търсени на съответния пазар, то фирмата е конкурентоспособна. Например, проф.
Данаилов свежда конкурентоспособността на предприятието до конкурентоспособност
на неговите стоки.2 Но високата конкурентоспособност на стоките не
трябва да се отъждествява с фирмената конкурентоспособност, защото тя би могла
да бъде резултат и от други показатели на стопанската дейност, като например
ниски цени, високи разходи за стимулиране на продажбите и пр. Освен това
свеждането на конкурентоспособността на фирмата само до конкурентоспособност на
стоките не винаги дава възможност за цялостни сравнения, а само по продукти и
по пазари.
Аналогично е схващането на
Фатхудтдинов, който счита, че „колкото потребителната стойност, изразена чрез
качеството на определен продукт, е по-висока и удовлетворява повече потребности
и неговата стойност, представена чрез разходите му е по-малка, толкова
по-конкурентоспособна е фирмата"3 Миронов счита, че фирмената
конкурентоспособност отразява способността на фирмата да произвежда печеливши
стоки и да реализира продукцията си по цена не по-висока и по качество не
по-ниско, отколкото всеки друг конкурент в своя пазарен сегмент"4 Или
тази дефиниция допълва изискването за конкурентоспособност с печалбата.
Задълбочавайки анализа на дефинициите
за фирмената конкурентоспособност, се разкриват и други становища в зависимост
от поставените в тях акценти. Най-често терминът конкурентоспособност се
разглежда като способност на фирмата да се конкурира на даден пазар и сегмент
от него. Проф. Шкардун определя КСП „като
способност на предприятието да води успешно (по отношение на постигане на
поставените цели) дейността си в условията на конкуренция в рамките на
определен период от време."
Европейският форум по
проблемите на управлението разглежда фирмената конкурентоспособност като
„отражение на реалните и потенциалните възможности да се разработва, проектира,
произвежда и реализира с достатъчно висока печалба в условия, при които
стоките и услугите по своите ценови и не ценови характеристики, включени в
комплекс са по-привлекателни от тези на конкурентите."6 Близко
до това схващане е дефинирането на фирмената конкурентоспособност от проф.
Царев като „относителна характеристика на продукта, която отразява разликите й
от продукта конкурент в комплекс от качество (способността му по-пълно и
по-добре да задоволява потребностите на клиента) в сравнение с конкурентите и
ценови характеристики - осигуряване на по-високо качество при по-ниска цена в
сравнение с аналогични продукти предлагани от конкурентите".7
От тук следва, че съотношението качество/ цена има ключово значение при
характеризиране на конкурентоспособността. Ключовата роля на цената се извежда
и в становищата на западните икономисти. Jasof. дефинира конкурентоспособността като „способност на
компанията да реализира своята продукция по цена, осигуряваща нарастване и
изпълнение на задълженията пред трети лица (осигуряване на определено равнище
на рентабилност, формиране на активи, възвращаемост на инвестициите)"8.
И накрая, съществуват автори, които свързват конкурентоспособността с
конкурентните преимущества на страните и на фирмите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар